Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Kwilczu

Aktualności

24 stycznia 2021 06:47 | Aktualności

Międzynarodowy Dzień Edukacji

W niedziele 24 stycznia po raz trzeci obchodzimy Międzynarodowy Dzień Edukacji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, na mocy rezolucji nr A/RES/73/25 przyjętej 3 grudnia 2018 r. Państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych uznały, że należy pracować na rzecz zapewnienia integracyjnej i godziwej jakościowo edukacji na wszystkich poziomach, dla ludzi na całym świecie. Możliwość uczenia się przez całe życie, pomaga zdobyć wiedze i umiejętności, potrzebne do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju. Około 265 mln dzieci i młodzieży na świecie nie ma możliwości kształcenia się. Edukacja odgrywa kluczowa rolę w budowaniu trwałości i odporności społeczeństw, przyczynia się do zwiększenia produktywności jednostek i rozwija umiejętności potrzebne do godnej pracy. Upowszechnianie edukacji prowadzi do ograniczenia ubóstwa i głodu, przyczynia się do poprawy zdrowia, promuje zachowania proekologiczne, równość płci, pokój, praworządność i szacunek dla praw człowieka. 

Obchody Międzynarodowego Dnia Edukacji organizuje UNESCO we współpracy z Centrum Badań oraz Interdyscyplinarności (CRI). Edukacja, do której dostęp jest podstawowym prawem człowieka, stanowi jednak dobro luksusowe dla wielu milionów dzieci i nastolatków, niemających dostępu do żadnej szkoły. Wśród 617 milinów analfabetów na świecie, ponad połowa to kobiety i dziewczęta. Nieumiejętność czytania i liczenia dodatkowo pogarsza sytuację dzieci uchodźców z terenów wojen i klęsk żywiołowych, poszukujących nowych miejsc do życia i budowania lepszej przyszłości. Bez powszechnego dostępu do dobrej jakości edukacji większość problemów globalnych, takich jak bieda, głód, wykluczenie i nierówności społeczne, nie zostanie nigdy rozwiązanych.

 W październiku 2019 r. ogłoszona została nowa globalna inicjatywa UNESCO w dziedzinie edukacji pod tytułem „Przyszłość edukacji. Uczyć się, aby stać się” (Futures of Education. Learning to Become), która ma na celu ponowne przemyślenie i sformułowanie roli wiedzy i edukacji w kształtowaniu przyszłości ludzi i planety, na której żyją. Ma ona także zaowocować opracowaniem nowego Raportu na temat stanu edukacji na świecie oraz wizji jej rozwoju w przyszłości. Raport, nad którym pracuje już grupa międzynarodowych ekspertów pod kierunkiem prezydent Etiopii, pani Sahle-Work Zewde, ma być przedstawiony w listopadzie 2021 r., podczas 41. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO. Będzie to już czwarty, globalny raport na temat edukacji, powstający na zlecenie UNESCO. Poprzednio ukazały się: „Learning to Be: the World of Education Today and Tomorrow”, opracowany w 1972 r. przez Międzynarodową Komisję ds. Rozwoju Edukacji, pracującą pod kierunkiem Edgara Faure’a. „Learning: the Treasure Within”, opracowany w 1996 r. przez komisję ekspertów pod kierunkiem Jacque’a Delorsa, która wskazała najważniejsze kierunki rozwoju edukacji w XXI wieku, oraz jej cztery filary: Uczyć się, aby wiedzieć, Uczyć się, aby działać, Uczyć się, aby być i Uczyć się żyć wspólnie. „Rethinking Education: Towards a Global Common Good”, opracowany w 2015 r. przez zespół ekspertów UNESCO, definiujący na nowo rolę edukacji jako wzmacniającej i wspierającej godność, kompetencje i potencjał człowieka w jego relacjach z innymi ludźmi i z przyrodą.

 

Polski Komitet ds Unesco: 24 stycznia: Międzynarodowy Dzień Edukacji

 

 

Przeczytano: 302 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: